Månad: september 2021

Missa inte Vågrätts öppna seminarium den 8 oktober!

Den 8 oktober kl.9-12 arrangeras Vågrätts nästa öppna seminarium. Bland annat kommer Svensk Sjöfart, Sjöfartsverket, Transportföretagen, …

Vågrätts nästa öppna seminarium. Bland annat kommer Svensk Sjöfart, Sjöfartsverket, Transportföretagen, Linnéuniversitetet, Stena Line, Läs mer

Äntligen är det viktigt på riktigt

Efter ett tufft klimatpaket från EU och en alarmerande rapport från FN:s klimatpanel verkar plötsligt alla vara överens. Det är dags att kavla upp ärmarna på riktigt. I dagspress och branschpress tar nu sjöfartens klimatomställning mycket större plats än tidigare.

Samma dag som detta skrivs, den 27 september, har Dagens Nyheter publicerat en artikel med rubriken ”Kan det svenska vindfartyget revolutionera sjöfarten?”. Det handlar förstås om utvecklingen av Wallenius väldiga bilfraktare Oceanbird som på journalistiskt vis beskrivs som ”havens Tesla”.

Att en artikel som rör sjöfartens klimatomställning hamnar i landets största dagstidning är symptomatiskt. I Lighthouse verktyg för omvärldsbevakning har hälften av alla artiklar som snappats upp från svensk dagspress och som berör sjöfart den senaste månaden på ett eller annat sätt handlat om och hur branschen tar sig an klimatutmaningen. Och då har temat ändå fått konkurrerens från nyhetsämnen som containerbrist, höstbudget, sommarens sjöräddningsstatistik och Gotlandstrafikens eventuella förstatligande. Vid samma tidpunkt förra året berörde knappt en tredjedel av sjöfartens artiklar i dagspressen klimatomställning.

Det som skrivs i internationell sjöfartspress visar ännu tydligare att det är klimatomställningen som branschen koncentrerar sig på nu. Under ett par veckor i september fångade vårt verktyg upp 58 internationella artiklar på temat ”forskning”. Av dessa handlade 32, alltså över hälften, om utvecklingen av alternativa bränslen, krav på nya regelverk och styrmedel och annat som rör sjöfartens omställning. Artiklar från samma period förra året ger en helt annan bild – bara 13 av 69 artiklar relaterade till sjöfartens påverkan på klimatet.

– Det är tydligt att sjöfartens omställning blivit viktig på riktigt. Det finns ett missnöje med trögheten inom IMO. EU och nation efter nation trycker på för att regler och mål snabbt måste skärpas upp. Det kommer att hända saker nu inom Europa, säger Åsa Burman, verksamhetschef på Lighthouse.

I den internationella sjöfartspressen bevakning av forskning hade utvecklingen av självkörande fartyg länge en dominerade plats – något som har avtagit de senaste två, tre åren. I år var artiklarna om ”autonomous ships”, som det heter utomlands, bara fyra stycken vilket är en halvering jämfört med samma tvåveckors-period i september förra året.

– Det visar att det äntligen är frågorna som täcker ett behov som är i centrum. Något behov av futuristiska obemannade handelsfartyg har aldrig funnits och i Sverige pratar vi inte ens om självkörande fartyg utan om smarta fartyg. Visst, i framtiden kommer det att finnas självkörande fartyg inom segment som mindre urban sjöfart, men automatiseringen och digitaliseringen kan framför allt hjälpa sjöfarten att bli mer effektiv och mer säker, säger Åsa Burman.

Totalt fångade Lighthouse omvärldsbevakare upp 148 ”allmänna sjöfartsartiklar” från svensk bransch- och dagspress under september. Av dessa berörde 68 sjöfartens omställning. Samma månad förra året fångades totalt 141 artiklar upp varav 22 berörde klimatomställningen.

(Artiklar som publicerats flera gånger, exempelvis från TT har räknats som en artikel. Till skillnad från debattartiklar har inte insändare räknats med)

Kan det svenska vindfartyget revolutionera sjöfarten?

Med 80 meter höga ”segel” väntas fraktfartyget Oceanbird kunna ta sig fram både ljudlöst och nästintill utsläppsfritt. Innovationen …

tog form 2019, och är ursprungligen ett forskningssamarbete mellan KTH, Wallenius Marine och SSPA. Parallellt med projektet har Wallenius Läs mer

2021 has already smashed all S&P records with 95 days of the year to go

There’s still 95 days of the year to go, and yet 2021 has already gone down in the record books with more secondhand ships changing hands …

and prices into Q4, Rebecca Galanopoulos Jones, head of research at brokers Alibra Shipping, told

Splash

today that the dry cargo S&P Läs mer

Rapport: Bioråvaran räcker till sjöfarten

Behovet av bioråvara för att ersätta fossila bränslen inom industri och transporter når sin topp 2030 för att sedan minska och skapa …

utrikes sjöfart. Det är slutsatsen i den biostrategi för fossilfri konkurrenskraft som Fossilfritt Sverige lämnat över till regeringen. Läs mer

Handeln med koldioxid ska vässas – här är fyra stridsfrågor

Diskussionen om EU:s utsläppshandel kan te sig mördande svårgenomtränglig. Uttryck som ”den linjära reduktionsfaktorn” inbjuder knappast …

och byggsektorn.
Både Jakop Dalunde och Jytte Guteland applåderar att sjöfarten kommer med. Men båda är de också kritiska till förslaget att Läs mer

Biobränslen i fokus när ny färdplan för fossilfri konkurrenskraft publiceras

Idag publiceras ”Strategi för fossilfri konkurrenskraft – bioenergi och bioråvara i industrins omställning”. Svensk Sjöfart är en av de …

organisationer som skrivit under strategin.
– Biobränslen är en viktig del i sjöfartens omställning. Alla delar av industrin och sjöfarten Läs mer

Grön ammoniak ska ge gödsel utan fossila utsläpp

Framställningen av konstgödsel är beroende av fossila råvaror. ”Grön” ammoniak kan minska koldioxidutsläppen inom både jordbruket och …

. ”Grön” ammoniak kan minska koldioxidutsläppen inom både jordbruket och sjöfarten. Plötsligt fylls stranden av tusentals fiskar, krabbor Läs mer

Why even giant ships can’t solve the shipping crisis

Jared Chaitowitz has a fleet of around 300 rental bikes in Cape Town, South Africa. He relies on a steady supply of spare parts – from …

see empty shelves,” says Stavros Karamperidis, head of the Maritime Transport Research Group at the University of Plymouth, referring to the Läs mer

Göteborgs hamn satsar på innovativ digitalisering

En smart hamn är en effektiv hamn och blir också en efterfrågad hållbar hamn. Så går resonemanget i Skandinaviens största hamn som nu …

– Vårt mål är att bli en digital integrerad hamn. Ett centrum för innovation och tekniska lösningar. Vi vill att fler aktörer ska nyttja Läs mer

Fossilfria färjor inom nio år – Stena i ”historiskt” avtal

På måndagen tecknade Stena Line ett avtal med Fredrikshamns kommun och hamn om att sjösätta en helt fossilfri färjelinje senast 2030. Det …

med Fredrikshamns kommun och hamn blir kedjan komplett”, skriver rederiet i ett pressmeddelande.
”Ytterligare ett stort kliv”
Samtidigt ska Läs mer

Satsningar på sjöfart i regeringens budget

I årets budgetproposition återfinns flera satsningar på sjöfarten. Framförallt är det ökade medel till Sjöfartsverket som allokerats. …

, säger Anders Hermansson.
Fakta sjöfart i budgetpropositionen:
Sjöfartsverket. Sjöfartsverket erhåller under 2022 en anslagsförstärkning Läs mer

SEA-KIT to retrofit USV with hydrogen fuel cell

SEA-KIT International, a designer and builder of uncrewed surface vessels (USV), will install a PCB-based hydrogen fuel cell on its 12-m …

the first major investment from DfT specifically aimed at driving innovation within the maritime industry.
Riviera Maritime Media will be Läs mer

Eneroth: Inte bara regeringen som ska leverera

På en resultatkonferens för regeringsuppdraget nationell samordnare för inrikes sjöfart och närsjöfart passade infrastrukturministern på …

från väg till sjöfarten och till järnväg, sa Tomas Eneroth.
Ministern nämnde flera satsningar på sjöfarten som regeringen föreslår för Läs mer

NYHETSBREV

Missa inte vårt nyhetsbrev så att du kan hålla dig uppdaterad så fort det kommer något nytt.

OM LIGHTHOUSE

© LIGHTHOUSE.NU
Publisher: Åsa Burman
info@lighthouse.nu

Integritetspolicy / dataskyddspolicy

POSTADRESS

Chalmers tekniska högskola AB
Lighthouse
412 96 Göteborg, Sweden

BESÖKSADRESS

Lindholmen Science Park
Lindholmspiren 3A
Göteborg


Lighthouse är en neutral samverkansplattform för forskning, utveckling och innovation inom den maritima sektorn.