Researchers Explore Concept for UK Zero Carbon Costal Shipping Network
Port of Tilbury (file photo) By The Maritime Executive 10-30-2020 08:56:03 A team of UK maritime researchers have set Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Port of Tilbury (file photo) By The Maritime Executive 10-30-2020 08:56:03 A team of UK maritime researchers have set Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Lloyd’s Register [LR] has launched a dedicated centre of excellence to accelerate decarbonisation of […] The post Lloyd’s Register launches… Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Stora fartyg kör ofta på smutsig tjockolja, vilket orsakar stora utsläpp. Men hopp finns om att bygga nya och även konvertera befintliga … Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Lloyd’s Register launches dedicated Maritime Decarbonisation Hub.Lloyd’s Register initiative to enable the accelerated decarbonisation of… Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld.
Den 2-6 november äger Vågrätt-veckan rum där flera olika talare kommer att berätta om vad som görs för att förbättra arbetsmiljön inom … Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
JOINING global warming alarmists, the World Shipping Council (WSC) has urged the industry be taxed to hire R&D scientists so that … Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Regeringen har gett miljömålsberedningen ett tilläggsuppdrag att föreslå en samlad strategi för att minska klimatpåverkan från konsumtion i… Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Dutch project aims to make offshore work smarter and safer, without the need for expensive hardware Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
World Shipping Council urges IMO member states to take concrete action towards decarbonising shipping Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
In this context, the Emissions Trading System (ETS) is one of the flexible mechanisms implemented by Kyoto Protocol and concerns the … Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
A panel representing major EGCS manufacturing interests discussed scrubber performance, financial viability and future opportunities at … Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Omvärld.
Simuleringar har gjorts av inomskärsfarleden Brofjorden-Göteborg för trafik med mindre fartyg och fartyg för inlandssjöfart. Den europeiska… Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Last week, the International Maritime Organization’s (IMO) working group presented a draft text where it agreed further measures to cut … Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Maritime innovation project HySHIP has been granted €8 million (about $9.4 million) in EU funding as the Norwegian government announces a … Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
The Covid-19 pandemic has accelerated a process of digitalisation for ship registries and pushed innovation in ways of working, according … Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Lotsarna Henrik Göthberg och Peter Andersson (skymd) från Lysekil. Foto: Johan Lantz.Simuleringar har gjorts av inomskärsfarleden … Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
A Canadian ship design and research company is presenting several unusual looking new technologies for ocean-going and inland waterway … Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Ground-breaking maritime innovation project is granted EUR 8m in European funding as Norwegian government announces strengthened focus on … Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Nyheter.
Den 21 oktober intervjuades Cecilia Österman, forskare på Linnéuniversitetet, om systematiskt arbetsmiljöarbete på AFA Försäkrings FoU-dag. En hel del knöt an till sjöfart. Se den åtta minuter långa intervjun här.
Skrivet av site_admin den . Postad i Nyheter.
Helheten är större än summan av delarna. Tanken bakom Nordic Maritime Transport and Energy Research Programme är att de nordiska länderna blir mer effektiva och skapar större värden om man jobbar tillsammans med förnybara bränslen än om man gör det var och en för sig. Den 28 oktober är sista ansökningsdagen för utlysningen som omfattar 30 miljoner kronor.
– I de nordiska länderna finns stora ambitioner om att minska sjöfartens utsläpp. På flera håll ligger vi långt fram när det gäller att introducera och hitta nya lösningar, till exempel i forskningen och utvecklingen av nya tekniker kring el, biogas, ammoniak och vätgas. Och vår uppfattning är att när de nordiska länderna samarbetar så skapas större marknader för dessa produkter och lösningar, säger Svend Søyland, senior adviser på Nordic Energy research, Nordiska ministerrådets plattform för energiforskning.
Han berättar att idén till ett gemensamt forskningsprogram uppstod under ett möte som Nordic Energy arrangerade i Köpenhamn och som samlade flera experter från dess nordiska samverkansorganisationer, bland andra Åsa Burman som presenterade en rapport som Lighthouse gjort om maritim forskning i Norden. Med den som grund förstod man att det finns störa beröringspunkter mellan länderna men att gemensamma medel är en förutsättning för samarbete.
– Vi förstod tidigt att vi ville lyfta forskning som ligger högt på TRL-skalan och att det var viktigt att få med industrin för att säkerställa nyttan. Därför har vi som krav att minst en industripartner måste finnas med i varje projektansökan.
Så vilka typer av projekt vill man ha? Jo, de sökande uppmuntras att utveckla tvärvetenskapliga strategier för att ta itu med såväl tekniska, ekonomiska, reglerande och miljömässiga aspekter med fokus på alternativa bränslen och framdrivningssystem med låg koldioxidpåverkan.
– Vi har delat upp det i tre olika koncept eller bränsletyper: biobränslen, batteri och eldrift samt vätgas och ammoniakkoncept baserad på grön eller blå vätgas.
Utlysningen omfattar 30 miljoner kronor som kommer att fördelas över minst tre tvååriga projekt. Sverige har (genom Trafikverket) satsat 5 miljoner kronor. Norge, Danmark och Finland bidrar med lika mycket, Island med knappt 2 miljoner medan Nordic Energy Research står för resten, 8,5 miljoner kronor. 28 oktober är sista ansökningsdagen och beviljade projekt ska kunna vara igång i slutet av februari 2021.
– Förra veckan hade vi ett informerande webinar med över 100 deltagare. Så vi upplever att intresset är stort.
Så hur är intresset från finansieringshåll? Är detta den enda utlysningsomgången eller kommer det att bli fler?
– Nordiska ministerrådet har ju ett stort fokus på transportområdet och klimatmålen generellt. Så vi hoppas att det kommer att bli fler, men i dagsläget är inget bestämt, säger Svend Søyland.
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
0 Shares Share Tweet Share Pin Samsung Heavy Industries is attracting attention by showing the most advanced technology in the field of … Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Mitsui O.S.K. Lines, Ltd. announced that the company has signed a contract to conduct a joint study on collision avoidance algorithms and … Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
A career at sea has lost much of its capacity to attract newcomers. This could lead to the global shortage of seafarers, Drewry believes. … Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
~ Part of Initiative to Realize Autonomous Ships ~ MOL announced that the company has signed a contract to conduct a joint study on … Läs mer
© LIGHTHOUSE.NU
Publisher: Åsa Burman
info@lighthouse.nu
Chalmers tekniska högskola AB
Lighthouse
412 96 Göteborg, Sweden
Lindholmen Science Park
Lindholmspiren 3A
Göteborg