Stena Bulk och GoodFuels genomför framgångsrikt test med hållbart marint biobränsle
Med testet på Stena Immortal visar Stena Bulk och GoodFuels att det finns väl fungerande, kompatibelt och prisvärt biobränsle för marint… Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Med testet på Stena Immortal visar Stena Bulk och GoodFuels att det finns väl fungerande, kompatibelt och prisvärt biobränsle för marint… Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Göteborgs hamn har varit öppen i 400 år och spelar en viktig roll för svenskt näringslivs framgångar. Nu spänner hamnen bågen och fokuserar… Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Göteborgs hamn fick användning för sin karantänsplan, när två fartyg kom in med smitta ombord. Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld.
Med testet på Stena Immortal visar Stena Bulk och GoodFuels att det finns väl fungerande, kompatibelt och prisvärt biobränsle för marint… Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Under tisdagen anlöpte två fartyg Göteborgs hamn med ett konstaterat, respektive ett misstänkt fall av person med Covid-19 ombord. Båda… Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Sju av 13 i besättningen på Donsötanks Solero har fått komma hem och ersatts av sju utvilade och arbetssugna sjömän. Men det byggde på ett… Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Det maritima kompetenscentret Lighthouse, som Svensk Sjöfart är partner i, har fått ökade medel för branschprogrammet ”Hållbar Sjöfart”…. Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
VSAT connectivity, easier data sharing and a thriving IoT start-up scene demonstrate maritime digitalisation is flourishing Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
På Föreningen Svensk Sjöfarts årsmötesseminarium var ett tema vägen till framtidens hållbara sjöfart, där både bränslen och… Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Svensk Sjöfarts öppna årsmötesseminarium samlade över 100 personer, men till skillnad från de tidigare 113:e årsmötena genomfördes årets… Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Two Danish companies have joined forces to test a novel workboat stabilizer for the first time at sea.DACOMA’s groundbreaking… Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Nyheter.
Lighthouse har tilldelats ytterligare 1,5 miljoner kronor om året i tre år för att driva Trafikverkets branschprogram Hållbar sjöfart. Det innebär större möjligheter för den med forsknings- eller innovationsidéer. Fram till 18 maj välkomnar vi nya projektförslag.
Sedan 2019 ansvarar Lighthouse för att driva det tioåriga programmet med 10 miljoner kronor om året – pengar som kompletteras med delfinansiering från branschen. Nu lägger Trafikverket till ytterligare 1,5 miljon.
– Det visar att Trafikverket har förtroende för oss och att bra projektförslag och arbete drivs inom programmet. Det här möjliggör några fler projekt, vilket förstås är roligt, säger Åsa Burman, Lighthouse verksamhetschef.
För 2020 har det inneburit att ytterligare två förstudier har kunnat startas – en intressentanalys av Sveriges hamninfrastruktur och en om automatiserade beslutssystem på fartyg – och för 2021 och 2022 finns det dessutom möjlighet att ta in fler. Nyheten kommer lägligt. I dagarna har nämligen Lighthouse öppnat fönstret för insamling av projektförslag till för 2021. Fram till 18 maj har man på sig att skicka in sina idéer.
– Det rullar redan ett antal längre projekt, men för 2021 finns det ändå drygt 4 miljoner kronor att fördela, säger Åsa Burman.
Viktigt att tänka på är att Lighthouse inte vill ha några projektansökningar (har man en färdig sådan föreslås att denna skickas direkt till Trafikverkets sjöfartsportfölj eller till någon annan forskningsfinansiär). Det som efterlyses är idéer som man är beredd att utveckla tillsammans med andra aktörer inom Lighthouse.
Inför 2021 välkomnas projektförslag inom samtliga tematiska områden – Fartygsdesign, framdrivning och handhavande, Maritimt arbetsliv, Effektiva transportsystem, styrmedel och affärsmodeller samt Digitalisering och automatisering. Speciellt välkomna är förslag inom Maritimt arbetsliv, då det finns färre pågående och avslutade projekt inom detta område.Related content:
Skrivet av site_admin den . Postad i Omvärld.
Riksdagen uppmanar regeringen att utreda Sjöfartsverkets verksamhet och finansiering samt miljödifferentiering av farledsavgifterna. Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Att finna en lösning för att åter få igång besättningsbyten på de biltransportfartyg som Wallenius Marine har management för har högsta… Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Riksdagen har beslutat om tillkännagivande om en översyn av Sjöfartsverkets verksamhet och finansiering samt att se över miljöincitamenten… Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
En vätgasanläggning inom Gävle hamn är nu på gång. Det är Gävle Hamn, Gävle Energi och energibolaget Statkraft som tillsammans ska utreda… Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Svebio har beviljats ny finansiering från Vinnova för att fortsätta arbetet med att ta fram kompletterande styrmedel för underlätta… Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
SEA-KIT International, a leading provider of hi-tech solutions for the maritime and research industries, is joining forces with Essex… Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
By The Maritime Executive 04-21-2020 08:03:23 Contship Italia Group, in partnership with SRM – Studi e Ricerche per il Mezzogiorno (The… Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Sjöfartsverkets intäkter utgörs till största del av farledsavgifter och lotsavgifter, intäkter som nu har minskat radikalt till följd av… Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Sjömän som ska mönstra på borde testas för Covid19 innan de går ombord. Svensk Sjöfart har tagit upp frågan med myndigheterna, verken och… Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Nyheter.
Den stora uppmärksamhet som sjöfarten fick i svensk dagspress under mars månad till följd av coronakrisens konsekvenser verkar ha lagt sig. Tre veckor in april har endast fyra artiklar publicerats som rör sjöfart jämfört med 200 månaden innan.
Efter de första larmen om varsel, nedlagda linjer och krav på åtgärder för att hålla trafiken vid liv har Sveriges dagspress, radio och tv tappat intresset för sjöfarten igen. Det kanske inte är så konstigt. Förutom inställda nöjeskryssningar har allmänheten i stort sett inte påverkats alls av sjöfartens nedgång i trafik. Det finns gott om bensin i mackarnas pumpar och hyllorna i butikerna gapar inte tomma – det finns till och med toapapper att bunkra för den som vill!
”Öresund har blivit ett tystare hav” skrev Sydsvenskan medan Expressen och ett par till skrev om hur Stena Saga, som tidigare trafikerat nedlagda linjen Oslo – Fredrikshamn, ska göras om till ett flytande coronasjukhus. Så mycket mer har det inte blivit om sjöfart i svensk dagspress hittills i april. Åtminstone inte enligt Lighthouse omvärldsbevakare som totalt gett oss totalt fyra artiklar. Det är förmodligen mycket lägre än vanligt – i februari publicerades 50 artiklar.
Nu, när det är corona as usual verkar det plötsligt som om sjöfarten är mer osynlig än någonsin. Det gäller inte bara svensk dagspress. Under perioden 1 mars till 5 april publicerade Lighthouse 85 externa nyheter om sjöfart (sådant som vår omvärldsbevakare hämtar från främst branschtidningar världen över). Sedan dess har vi publicerat 14 st.
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
By Krystal Chia (Bloomberg) — Freight rates for bulk commodities, which were torpedoed earlier this year as China’s economy took its… Läs mer
© LIGHTHOUSE.NU
Publisher: Åsa Burman
info@lighthouse.nu
Chalmers tekniska högskola AB
Lighthouse
412 96 Göteborg, Sweden
Lindholmen Science Park
Lindholmspiren 3A
Göteborg