Coronavirus: Fallout may derail decarbonisation
The effect and duration of the coronavirus outbreak is being woefully underplayed according to Mark O’Neil. In his view, the suggestion… Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
The effect and duration of the coronavirus outbreak is being woefully underplayed according to Mark O’Neil. In his view, the suggestion… Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Sjöfarten får längre tid på sig att betala Sjöfartsverkets avgifter. Det har myndigheten beslutat, och skälet är att hjälpa branschen under… Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Restriktionerna i Finland väntas slå hårt mot ekonomin i landet och inte minst på ögruppen Åland som till stora delar är beroende av turism. Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Omvärld.
Ocean Sciences Centre, Memorial University of Newfoundland By Harry Valentine 03-29-2020 06:23:44 The Canadian Ferry Association is… Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
– Det viktiga för oss just nu är att hålla hamnen öppen så att fartygen kommer och går och att personalen som jobbar i hamnen lastar och… Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Världens gång”Under fötterna blänker det grönsvart i den fem meter djupa skeppsrännan, där en del vatten kanske är bortåt åttio år gammalt.” Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Nyheter.
Förra fredagen tog hon sig an uppdraget. I måndags var Marta Gonzalez-Aregall klar med en rapport om hur sjöfarten i Italien och Spanien hanterat coronasituationen – en rapport som Sverige kan dra nytta av.
– Jag hoppas rapporten kan vara en hjälp för Sverige att genomföra åtgärder för att mildra coronavirusets effekt på sjötransporter och för färjetrafik. Färjetrafiken i Italien, Spanien och Sverige har vissa likheter. Även om det är för tidigt att säga något om resultaten, så kan Sverige överväga att använda sig av olika sociala och ekonomiska åtgärder som genomförs i Italien och Spanien, säger Marta Gonzalez-Aregall.
Det var när Trafikverket hörde av sig med en fråga i fredags (20 mars) som Företagsekonomiska institutionen vid Göteborgs univeristet snabbt bestämde sig för att dra nytta av sin kompetens och att man har multinationell personal – något som underlättar den internationella utblicken. Marta Gonzalez-Aregal satte igång direkt och i måndags låg en sjusidig rapport klar – en rapport som visar att det är väldigt svårt att fatta beslut i en situation som hela tiden förändras i takt med att coronaviruskrisen utvecklas.
– De viktigaste resultaten av studien tyder på att i denna osäkra situation behöver regeringar fatta beslut på ett strategiskt sätt. På kort sikt måste åtgärderna svara på ökad efterfrågan och på att undvika paniklägen. På lång sikt måste åtgärderna dock hantera osäkra omständigheter inom den ekonomiska aktiviteten i branschen.
Vad skulle du säga om strategierna i båda länderna? Vad har de gemensamt? Vad är skillnaden?
– Gemensamt för de båda länderna är att de implementerat olika program för att aktivera och stödja ekonomin. När det gäller transporter har båda regeringarna fokuserat på att säkerställa godstransporter över sina nationella territorier. Samtidigt har man infört begränsningar för passagerare. Dessutom har de båda länderna ett gemensamt mål att utveckla samordnade och flexibla åtgärder på EU-nivå för att garantera fri rörlighet för transportflöden.
– En skillnad just nu är att Italien står inför en allvarlig situation och måste öka sina restriktioner för människors rörelse, vilket kan få en negativ effekt på den industriella aktiviteten.
Är det något i studien som förvånat dig?
– Ja, bristen på samordning och Europeiska kommissionen oförmåga att svara och handla snabbt.
Ser du några likheter eller skillnader med hur vi har hanterat och kan hantera situationen i Sverige hittills jämfört med Italien och Spanien?
– Sverige skulle kunna begränsa passagerartrafiken och låta färjor bara frakta gods, även om denna åtgärd kan vara svår att genomföra i vissa regioner. Sverige skulle också kunna starta upp en expertgrupp bestående av representanter från både näring och regionala myndigheter där gemensamma åtgärder kunde diskuteras för att utveckla ett bättre samarbete mellan logistikaktörer, terminaloperatörer och hamnmyndigheter för att underlätta godstrafik i olika regioner.
Marta Gonzalez-Aregall tycker att Sverige och svensk logistikindustri har en fördel. Även om vi står inför en helt annan situation nu så kan vi dra nytta av de erfarenheter vi har av de logistiska konsekvenser som uppstod i samband med konflikten i Göteborgs hamn 2016.
– Självklart är orsakerna inte jämförbara men åtgärderna och strategierna som infördes mot den osäkra situationen då kan övervägas nu. På sätt kan myndigheter och hamnar säkerställa hamn- och logistikverksamheter samtidigt som logistikföretag har fördelen att kunna implementera de mildringsstrategier man lärde sig och använde sig av under konflikten 2016.
Det finns också vissa skillnader mellan södra Europa och Sverige som kan ge oss fördelar.
När det gäller godstransporter inom landet går en högre andel via godståg i Sverige (30%) än i Italien (13%) och Spanien (6%).
– Det är en faktor som skulle kunna underlätta för transporter av varor i landet.
En annan skillnad är att hamnarna i Sveriges förvaltas kommunalt medan hamnsystemen i både Italien och Spanien är statliga.
– Det är för tidigt att säga vad det får för konsekvenser, men det svenska systemet skulle kunna underlätta för genomförandet av lokala åtgärder, samtidigt som det kan försvåra samordningen mellan hamnar, myndigheter och andra aktörer, säger Marta Gonzalez-Aregall.
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Coronavirusets spridning innebär en stor påfrestning för sjöfartsbranschen. För att underlätta för sjöfarten förlängs därför… Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Viking Line har ställt in flera linjer och permitterat större delen av personalen. Samtidigt har rederiet inte aviserat några som helst… Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Experts in cyber security and maritime operations are forging ahead with the creation of a first-of-its-kind research facility Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
För att stödja sjöfarten genom coronakrisen senarelägger Transportstyrelsen temporärt fakturor och förfallodatum. Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Coronavirusets spridning innebär en stor påfrestning för sjöfartsbranschen. För att underlätta för sjöfarten förlängs därför… Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Wärtsilä har inlett försök med förbränning av ammoniak. På sikt hoppas man att det ska ge lägre utsläpp av växthusgaser från såväl… Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
By Ira Breskin – The world’s container shipping industry is well-positioned to withstand the COVID-19 -induced downtown, say industry… Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Den globala sjöfarten bromsar in kraftigt till följd av världsläget. Flera hamnar har blivit kontaktade av rederier om att ta upp sina… Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Den globala sjöfarten bromsar in kraftigt. Tio av de drygt 50 svenska hamnarna säger sig blivit kontaktade av rederier om att ta upp… Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Den globala sjöfarten bromsar in kraftigt. Tio av de drygt 50 svenska hamnarna säger sig blivit kontaktade av rederier om att ta upp… Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
The triple shock of Coronavirus in shipping: will it last? Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Skills gaps due to technology advances can be filled by simulators, e-learning, virtual reality and onboard mentoring Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld, Omvärld.
Organisationen Transportföretagen begär att regeringen skapar ett hjälppaket riktat direkt till svenska transportföretag. Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Sjöfarten har en viktig roll i transportsystemet, branschen jobbar med att bli både grön och blå, fastslog Pia Berglund på Trafikverkets… Läs mer
Skrivet av site_admin den . Postad i Okategoriserade.
Radical changes are required to ensure that seafarer training and education does not fall behind the rapidly accelerating pace of… Läs mer
© LIGHTHOUSE.NU
Publisher: Åsa Burman
info@lighthouse.nu
Chalmers tekniska högskola AB
Lighthouse
412 96 Göteborg, Sweden
Lindholmen Science Park
Lindholmspiren 3A
Göteborg