|

Sprinklersystem fungerar sämre på västkusten

Salt ökar korrosionshastigheten i stålrör. Det kan vara en anledning till att munstyckena i sprinklersystem blir snab…
|

Lloyd’s List larmar – cybersäkerheten otillräcklig

Tre av fyra inom sjöfartsbranschen tycker inte att det görs tillräckligt för att sprida medvetenhet kring risken om c…
|

Elektrifieringen inom sjöfarten går trögt

Andelen elektrifierade fartyg kommer sannolikt inte att öka fram till 2030 och dagens styrmedel för att få ihop den e…
|

Många hinder för urban vattenburen logistik – men möjligheter finns

Byggtrafik, sopor och andra leveranser skulle med fördel kunna köras på vatten i svenska stora städer. Men marknadsme…

Nyheter

|

Hur ska överflyttningen gå till?

Det finns en politisk vilja att flytta över god…
|

Vätgasprojektet ledde till stort samarbete

Inom sjöfarten pratas det alltmer om att samarb…
|

Minskat resande drabbade sjöfarten värst

Coronapandemin medförde stora minskningar i sve…
|

Momentum för ökat samarbete inom europeisk sjöfart

Grunden är lagd, nu finns ett momentum for offe…

Omvärld

|

Juicetransporter flyttas från land till sjö

Finländska Rederi Ab Nathalie bygger om torrlas…
|

Det här hände under sjöfartsåret 2021

Svensk Sjöfarts verksamhetsberättelse för 2021 …
|

Välkomna till årets Career Event på Universitetskajen i Kalmar 13 maj

Branschmässan Career Event anordnas årligen av …
|

Regeringen uppmanas stärka sjöfartens förutsättningar ytterligare

En enig riksdag uppmanar S-regeringen att utred…

NYHETSBREV

Missa inte vårt nyhetsbrev så att du kan hålla dig uppdaterad så fort det kommer något nytt.

OM LIGHTHOUSE

© LIGHTHOUSE.NU
Publisher: Åsa Burman
info@lighthouse.nu

Integritetspolicy / dataskyddspolicy

POSTADRESS

Chalmers tekniska högskola AB
Lighthouse
412 96 Göteborg, Sweden

BESÖKSADRESS

Lindholmen Science Park
Lindholmspiren 3A
Göteborg


Lighthouse är en neutral samverkansplattform för forskning, utveckling och innovation inom den maritima sektorn.